انصاف‌طلب

.پیامبر اکرم ص: انصاف طلب مؤمن حقیقی است

انصاف‌طلب

.پیامبر اکرم ص: انصاف طلب مؤمن حقیقی است

آخرین نظرات
انصاف‌طلب

سلام
سعی دارم در اینجا مطالبی را منصفانه و به دور از هرگونه گرایشِ شخصی بنویسم.

شما هم نظرات خودتون رو منصفانه بنویسید ولی اگر نظر، از نوع خط قرمزی بود، بصورت خصوصی بفرستید که برای نویسنده‌ی پیام یعنی شما دردسر نشه.

زندگیتان پر نشاط
محمدعلی عطاریه

طبقه بندی موضوعی

عدالت یا مساوات+تصویر

شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۰۸ ب.ظ

متشکرم

نظرات  (۲)

با عرض سلام و خدا قوت,مطمئنا عدالت بهتر است و اصلا اسلام طبق تعریف شهید مطهری زیرمجموعه ای از عدالت است نه برعکس,یعنی هرچیزی که عدالت درش هست ان چیز اسلامیست حتمن....طبق این تعریف تکلیف خیلی از مشکلاتی که به علت بی عدالتیست در جامعه و به پای دین و اسلام میگذارند مشخص میشود...یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
مساوات و عدالت هر دو خوب هستند ولی هرکدوم جایگاه خودش را دارد.

سلام و ادب

قبل از هر چیز باید تکلیفمون با معنای عدالت و انصاف روشن بشه!

تعریف justice عدالت و faierness انصاف چیست؟

خداوند به عدل و احسان امر میفرماید و اینگونه نقل شده که عدل، انصاف و ستم نکردن است و احسان، نیکویی کردن و بخشش است.

ظاهرا به نظر میرسد عدالت همان انصاف است در حالی که از یک سو گفته شده زیربنای اسلام اجرای عدالت است و عدالت، قرار دادن هر چیز در جایگاه درست خود است و لازم الاجراست ؛ از سوی دیگر به نظر می رسد انصاف امری اخلاقی است که به آن توصیه شده است.

 در ضمن این را هم باید در نظر داشت که عدل، امری خشک و سخت است و درحالی لازمالاجراست که هرکسی تاب تحمل آن را ندارد و گویا امری فراتر از اخلاق است و حکم و تکلیفی دینی است. از امیرالمومنین سوال شد که عدالت برتر است یا بخشش امیر فرمودند : عدالت؛ چرا که عدالت هر چیزی را در جایگاه خود قرار میدهد و حال آن که بخشش هر چیزی را از جایگاه خود خارج می کند

نکته دیگری که لازم به یادآوری است این که اجرای عدالت در امری شخصی با وقتی که پای حق الناس و عموم مردم در میان است متفاوت است امیرالمومنین به شخصه از خون قاتلش گذشت اما از آن جا که مردم هم خلیفه خود را از دست داده بودند آنها نیز حق اظهار نظر داشتند و از قاتل امیر نگذشتند و خواستار قصاص ابن ملجم شدند.

 در مورد دو واژه مساوات و مواسات نیز باید دقت کرد. مساوات یا برابری گاهی حتی در مقابل عدالت قرار می گیرد درحالی که در مثلا تقسیم بیت المال یا اموال عمومی به طور برابر به همه افراد تعلق می گیرد.

اما مواسات همان همدلی و برابری است که قانون طلایی محسوب می شود و در تمام ادیان به آن به عنوان امری اخلاقی توصیه شده است.

در جامعه ای اخلاق مدار انسانهای خیر ، فقیر باشند یا غنی، در آنچه دارند دیگران را هم سهیم می کنند. نقل شده که فقری وجود ندارد مگر آنکه ثروتمندی در وظیفه خود، در دادن حق فقیر کوتاهی کرده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی