انصاف‌طلب

.پیامبر اکرم ص: انصاف طلب مؤمن حقیقی است

انصاف‌طلب

.پیامبر اکرم ص: انصاف طلب مؤمن حقیقی است

آخرین نظرات
انصاف‌طلب

سلام
سعی دارم در اینجا مطالبی را منصفانه و به دور از هرگونه گرایشِ شخصی بنویسم.

شما هم نظرات خودتون رو منصفانه بنویسید ولی اگر نظر، از نوع خط قرمزی بود، بصورت خصوصی بفرستید که برای نویسنده‌ی پیام یعنی شما دردسر نشه.

زندگیتان پر نشاط
محمدعلی عطاریه

طبقه بندی موضوعی

نگاه کلی به فیلم ATM

دوشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۰۹ ق.ظ

     

سلام

     بعد مدتها نشستم پشت سیستم تا یه فیلم مفهومی قدیمی رو ببینیم؛ این شد که رفتم سراغ فیلم ATM [پیوند] طبق روال سابق که فیلمی میدیدم یه گزارشی ازش مینوشتم از این فیلم هم یک گزارشی می‌نویسم؛

خلاصه فیلم : سه همکار در راه بازگشت از یک میهمانی شبانه، وارد اتاقک خودپرداز شدند که با حضور فرد ناشناس مخوف، جرأت خروج از اتاقک را پیدا نمی‌کنند و تا انتهای فیلم تنها یک نفر از این سه نفر زنده می‌ماند که او هم توسط پلیس دستگیر شده و مجرم محسوب می‌شود و آن فرد ناشناس مخوف آزاد می‌ماند.

1. این فیلم سرشار از نمادهای گویا است [منظورم شیطان پرستی و ... نیست تا آخر مطلب رو بخونید متوجه میشید] 

2. همانطور که از نام فیلم معلوم است بخش زیادی از فیلم در یک اتاقک تقریباً 12 متری خودپرداز اتفاق می‌افتد.

3. خودپرداز به عنوان نمادی از مادی گرایی و پول پرستی غرب می‌باشد.

4. گفتمان حاکم در فیلم نشانگر وابستگیِ زندگی به نظام مبتنی بر پول است.

   مثلا شخصیت  ˈکریˈ در جواب منفعت‌طلبی همکارش برای ماشینِ مُفت می‌گوید ˈاون ماشین زردا که یه تابلو هم بالاشون داره اگه پول بدی هر جا که بخوای می برنتˈ؛ وابستگی را در این صحنه به نمایش می‌گذارند که  ˈکریˈ به دروغ تظاهر به خراب بودن بارکد کارت بانکی خود نموده تا از کارت خود پولی دریافت نکند!

     یا بکار گیری جملاتی نظیر ˈامیدوارم پول بابت پیتزا نخوانˈ، ˈبچه ها شما پول دارید قرض بدیدˈ و ˈسر راه باید پول نقد بگیریمˈ، نیز حاکی از همین مطلب است.

     آنقدر این وابستگی شدید است که معیار سنجش دیگران در ذهن این سه همکار نیز بر همین اساس می‌شود تا جایی که وقتی دلیلی برای کارهای فرد ناشناس تهدیدگر پیدا نمی‌کنند اولین فکری که به ذهنشان می‌آید آن است که "او یکی از افرادی است که  "دیوید" موجب ورشکستگی اش شده، البته با قتل یک عابر ناشناس عادی توسط فرد تهدیگر و سپس قتل پلیست توسط او متوجه تصور غلط خود شده 

 5. فرد تهدیدگر نمادی از بی رحمی دنیای مبتنی بر پولِ غرب است.

6. با این صحنه که فرد تهدیدگر خود را از دید دوربین فیلمبرداری دستگاه خود پرداز خارج نگه می‌دارد، فهمیده می‌شود علت تمام مشکلات همین وابستگی مادی است ولی اصلا در کانون توجه نیست تا دیده شود.

     به حدی که مداربسته اتاقک خودپرداز "دیوید" را قربانی معرفی می‌کند. 

7. در صحنه‌ی پایانی دوربین بصورت بسته یک نمایی از درون دوربین خودپرداز connection lost نشان می‌دهد که ناکارآمدی این نوع نگاه ، زندگی مبتنی بر اقتصاد را نشان می‌دهد.


نقدها :
1. رابطه عاشقانه‌ی بسیار ضعیفی که اصلا به چشم نمی‌آید ولی بنده خدا کلی تلاش کرد که بفرماید دیوید و امیلی عاشق و معشوق همند...
2. در چند صحنه سعی کرد بین مدرنیته و سنت‌گرائی تقابل ایجاد کنه ولی نشد!
3. استخر شدنِ خودپرداز تقریبا شبیه به کارتون پلنگ صورتی بود...
4. آخرش معلوم نمی‌شود این فرد ناشناس کی بوده و برای چی این بلاها رو سرِ این چند نفر آورده و چطور یک نفر از دستش در رفته و ...


* خلاصه در مجموع پیامش جالب بود اگرچه از نظر تکنیک و ... ضعیف بود.
 


نظرات  (۶)

۱۰ فروردين ۹۸ ، ۱۵:۳۴ ابوالفضل سجادی
سلام
میدونید تفاوت 
text
context
چیه؟
می بخشیدا که ربط خاصی به موضوع نداشت اما سوال شده برام

چرت ترین مزخرفترین فیلم دنیا فیلم خودپردازه بقدری مزخرف ساخته شده که از زندگی نامید میشید

چرت ترین فیلم تاریخ بشریت

به شدت توصیه میکنم که نبینید!

مزحرف ترین بی سروته ترین فیلمی بود که دیدم تلویزیون ایران نباید این چرت و پرت هارو پخش کنه مردم علاف کنه

واقعلً فیلم عالی بود.لذت بردم

فیلم به شدت زیبایی بود... اصلا به انتقاد هیتر ها توجه نکنید... ایده این فیلم به شدت زیبا و جدید بود... به شدت پیشنهاد میکنم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی