انصاف‌طلب

.پیامبر اکرم ص: انصاف طلب مؤمن حقیقی است

انصاف‌طلب

.پیامبر اکرم ص: انصاف طلب مؤمن حقیقی است

آخرین نظرات
انصاف‌طلب

سلام
سعی دارم در اینجا مطالبی را منصفانه و به دور از هرگونه گرایشِ شخصی بنویسم.

شما هم نظرات خودتون رو منصفانه بنویسید ولی اگر نظر، از نوع خط قرمزی بود، بصورت خصوصی بفرستید که برای نویسنده‌ی پیام یعنی شما دردسر نشه.

زندگیتان پر نشاط
محمدعلی عطاریه

طبقه بندی موضوعی

روشنگری به سبک #درسته_ولی

دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۰۰ ب.ظ


 

چون این سبک روشنگری یک رسالتِ پیامبرانه هست، پوسترش رو به این شکل طرحی کردم تا حال و هوای عبادت بودنش به شما مخاطب گرامی منتقل بشه


     یکی از مسائل مهم در روشنگری، داشتنِ سبک و رویه‌ای مناسب هست، مطابق قرآن یکی از رویه‌های موثر در روشنگری، سبک استعطاف است، استعطاف یعنی جلب محبت و دوستی...

     مثال: دوستی سعی دارد بگه بی عدالتی زیاده، کار نیست، گرونی بیداد می‌کنه، همه چی بدِ مردم کلافه هستند و از دین و دینداری خسته شدند، به علما و آخوندها بی اعتمادند و این مدل مسائل. [۱]

     بخشی از حرفها که درسته رو صادقانه میگیم درسته اما در ادامه با این کلمه "ولی" حرفهای غلط رو در کمال محبت اجتماعی مورد نقد منصفانه قرار میدیم


به این سبک از روشنگری میگن #درسته_ولی


خاطره: [به نقل از یک طلبه مربوط به ایام اغتشاشات دی ماه۹۶]

     تدریس که تموم شد وسایلمو جمع و جور کردم و به سمت مترو حرکت کردم، معمولا از دانشگاهِ تهران بر میگشتم، توی حال و هوای خودم بودم که دیدم یک جوان کنار کیوسک روزنامه فروشی ایستاده و سیگار میکشه، نزدیک که شدم، احساس کردم وقتی یک آخوند معمم را دید انگار تمام مشکلاتش جلوی چشماش اومد، یک دود زیادی از سیگار گرفت و به صورتم زد و باقی مونده‌ی سیگار رو انداخت در جوی آب...

     از نگاهش معلوم بود دلش می‌خواهد کمی دردِ دل بگوید، ایستادم و سلام کردم، جواب نداده شروع کرد به اعتراض از وضع زندگی و بیکاری و ... حرفهایش که نسبتاً تمام شد نوبت من بود، من هم با این جمله شروع کردم "به خدا ما هم خسته شدیم از این وضعِ مدیریت مملکت" شماها کجایید؟ مسجد هم که نمی‌آیید دست به دست هم بدیم این بی شرفها رو آدم کنیم و ... [ادامه ماجرا فقط پست رو طولانی می‌کنه همین قدر هم خلاصه نوشتم]


دوستی اون جوان و طلبه هنوز ادامه داره...

مشکل ایشون این بود که خودش رو پاک و همه مردم رو مقصر میدونست، قدم اول این بود که روشن بشه خودشم مقصره...


البته توجه دارید که : این سبک روشنگری، لوازم خاص خودش رو داره : بصورت خلاصه میشه گفت صمیم (صداقت، محبت،یواشکی، معرفت) 

منظور از معرفت این هست که اطلاعاتی مستند و قابل تکیه به حدی که بشه براش قسمِ حضرت عباس خورد داشته باشیم 

صداقتی هم که گفتم یعنی اون مسائلی که قبول می‌کنیم صادقانه و از صمیم قلب درست بودنش رو قبول کنیم و اون مسائلی که قبول نداریم رو هم از صمیم قلب قبول نداشته باشیم...

منظور از یواشکی هم اینه که در جمع حتی حضور یک نفر دیگه مثل فرزند نباید در مورد اشتباهاتِ شناختیِ دیگران صحبت بشه چون معمولاً بازتاب خوبی نداره.

منظورم از محبت، محبت اجتماعی هست یعنی وقتی با کسی مکالمه می‌کنیم نباید حسّ برتری و از این مدل احساساتِ غلط داشته باشیم، یادمون باشه اگر داریم به کسی خدمت می‌کنیم در اصل داریم برای خوشحالیِ خدای خودمون زحمت می‌کشیم چون دوستش داریم.



خوشحال میشم خاطرات شما رو با هشتگ #درسته_ولی در بخش نظرات بخونم.



پ.ن:

۱. در روانشناسی اجتماعی به این نوع رفتار به عنوان یک اختلال توجه میشه و از اون به "نا امنیِ روانی" یاد میشه.




مدت زمانِ تقریبیِ آماده سازیِ تصویر و نوشتن این پست حدود ۳ساعت.


نظرات  (۵)

۲۸ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۰۸ chefft.blog.ir 💞💕
بله متاسفانه اینجا هم مساجد خالیه، حتی محرم و رمضان
دلیلش هم کسانی هستن که با کارهاشون جوونا رو از دین زده کردن.
همه تقصیرها هم میفته گردن آخوندها😊
یه حاج آقای روحانی تعریف میکرد، که هر موقع سوار تاکسی میشم بهم میگن حاج آقا چرا همه چی رو گرون کردین، ایشونم میگفت منم میگم والا منم بی تقصیرم😄
ممنون از پست خوبتون و وقتی که برای تهیه آن گذاشتین
سلامت باشین
پاسخ:
سلام
مشکل اصلی مسئله‌ی شناخت هست.
اگر مردم کارکرد مسجد رو بدونند و ... که از توضیحش بگذریم، مطمئن باشید بدترین آدمها هم باشند اون جوون از مسجد بریده نمیشه؛
ان شاء الله به زودی یک پستی با عنوان دستبند طلا منتشر می‌کنم، حتماً بخونید.
متشکر از دعای خیرتان
زندگیتان پر نشاط

۲۸ خرداد ۹۷ ، ۲۳:۱۹ chefft.blog.ir 💞💕
ممنونم

سلا استاد
روز قیامت شما طلبه هایی که قم موندید و بیرون نمیایید مدیون ما جوونها هستید من که نمیگذرم
پاسخ:
سلام علیکم
متشکر از هشدارتون
خدا عاقبت ما رو ختم به خیر کنه.
زندگیتان پر نشاط
باعرض سلام و خداقوت,چقدر طرز برخورد. اون طلبه زیبا و درست بود,انشالله روز به روز برتعداد چنین طلبه هایی افزوده بشه..بنده هم یک خاطره دارم: انتخابات ریاست جمهوری دور قبل بود,یکی از دوستان همکلاسی بنده که از نظر ظاهر و طرز فکر کاملا متفاوت بامن بود ولی ذات درستی داشت وقتی داشتیم در مورد انتخابات و رای دادن با بقیه دوستان صحبت میکردیم گفت که دیگه خسته شده و امسال دیگه رای نمیده(دور قبل به آقای روحانی رای داده بود ولی پشیمان بود) مونده بود و نمیدونست کی بهتر از بقیه اس که بهش رای بده,من بهش گفتم که درسته الان نامیدی ولی وظیفه ی تو رای دادن و انتخاب بهترین طبق تحقیقات خودت,و یک حدیثی هم از امام صادق گفتم. براش که سه ویژگی برای شناسایی فرد اصلح به یکی از دوستانشون فرموده بود:یکیش این بود که ببین دشمنان اسلام از کی بیشتر متنفرن و ایراد میگیرن پس اون تو راه درستیه,خلاصه باهاش دوستانه صحبت کردم و خداروشکر بعد انتخابات که دیدمش گفت به خاطر حرفات رفتم رای دادم( البته ایندفعه به جناب روحانی رای نداد)و خوشحال شدم از این کارش,گرچه کاندید اصلح. رو هم انتخاب نکرد ولی همینکه.رای رفت داد و به جناب روحانی هم رای نداد کلی پیشرفت کردش:-)ممنون از پست زیبایتان,زندگیتون پر از برکت باشه
پاسخ:
سلام
موفق باشید
متشکر از مشارکت
زندگیتان پر نشاط
سلام خدا قوت حاجی
بسیار عالی بود... همه ی این ها نیاز به شناخت و بصیرت داره تا ما در هر جایی که هستیم وظیفه مان را درست انجام دهیم. انشاالله
درپناه خدا محفوظ باشید.
پاسخ:
سلام
متشکر از دعای خیرتان
زندگیتان پر نشاط

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی