توهین علمای شیعه به زن+سند
متن ادعا : ملاصدرا در جلد۷ الحکمة المتعالیة صفحهی۱۳۶ رسماً زن را یکی از انواع حیوانات دونسته، ملاهادی سبزواری هم در توضیح همین متن بصورت واضح تائید کرده که «زنان اکثرشان سیرت چهارپایان را دارند»، این نهایت احترام اسلام برای زنان است، من تعجب میکنم چرا خانمها از اسلام دفاع میکنند...
پاسخ :
الف. اگر کسی میخواهد اسلام را نقد کند باید از متن اصیل اسلامی مدرک ارائه کند متن اصیل اسلامی هم دو گونه هست، قرآن و سنت، ما شیعیان بلکه تمام مسلمانان قائلیم به اینکه قرآن تحریف (دستکاری) نشده و قرآنی که خونههامون داریم همون قرآنی هست که بر پیامبر نازل شده.
در مورد سنت، چون بخشی از تاریخ هست باید دقت بشه که گوینده کیه؟ آیا معروف به دروغ یا جعل هست یا نه آدم معتبریه، از هر مذهبی که باشه، اگر آدم موثقی باشه حرفش قبوله، فقط خالیبند نباشه و یا ویژگیهای شخصیتی که باعث میشه در متن دستکاری کنه درِش نباشه، در این صورت به سنت هم اعتماد میکنیم.
جمعبندی جواب الف: اگر خواستی اسلام رو نقد کنی مستقیم از خودش نقل و بعد نقد کن، نه اینکه از فهم و برداشت آقای ملاصدرا یا علمای دیگه به عنوان دلیل استفاده کنی و اسلام رو نقد کنی، این نقد منصفانه نخواهد بود.
در ثانی شما در ادعا کردی "توهین علمای اسلام"، ولی در متنی که ارائه کردی فقط اسم دو نفر را آوردی!!! فقط اینا علما هستند؟!
ب. کتاب حکمت متعالیه یک کتاب فلسفی هست، پس باید متنش رو مطابق موضوع فلسفه خوند نه موضوع زیستشناسی؛
در جلد هفتم صفحهی ۱۳۴ فصل چهاردهمش با عنوان "عنایت خدا در زمین و آنچه بر زمین قرار دارد برای بهرمندی انسان" شروع میشه و در دو صفحه بعد در تمام این دو صفحه از واژهی "مِنها" استتفاده میکنه که ضمیر به عنایة (که در عنوان فصل14 بوده) بر میگرده
وقتی به صفحهی ۱۳۶ میرسیم پائین صفحه نوشته یکی از این موجودات زمینی دابة هستند به معنای جنبندگان، در میان جنبندگان به انواع مختلف اشاره میکنه و فوایدشون برای انسان رو میگه که متنش رو با ترجمهی مو به مو براتون آوردم:
راهنما : رنگ سبز به معنای آیهی قرآن هست که ترجمهاش در نت هست / رنگ قرمز به معنای زنجیرهی بحث قلمداد میشه
و منها تولد الحیوانات المختلفة
وَ بَثَّ فِیها مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ
و در زمین گسترش داد از هر جنبندهای
بعضها للأکل وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فِیها دِفْءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ
بعضی از آن جنبندهها برای خوردن هستند ...
و بعضها للرکوب و الزینة وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زِینَةً
و بعضی از آن جنبندهها برای سواری و زینت هستند ...
و بعضها للحمل وَ تَحْمِلُ أَثْقالَکُمْ إِلى بَلَدٍ لَمْ تَکُونُوا بالِغِیهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنْفُسِ إِنَّ رَبَّکُمْ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ
و بعضی از آن جنبندهها برای برای حمل بار سنگین هستند ....
و بعضها للتجمل و الراحة وَ لَکُمْ فِیها جَمالٌ حِینَ تُرِیحُونَ وَ حِینَ تَسْرَحُونَ
و بعضی از آن جنبندهها برای تجمل و اسایش ....
و بعضها للنکاح وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً
و بعضی از آن جنبندهها برای زندگی زناشوئی هستند ...
ادامهی پاسخ :
همونطور که در متن میبینید تمام ضمیرها به دابة یعنی جنبنده بر میگرده نه حیوان، چرا بعضیها میخوان به اجبار به حیوان برگردونند!؟
درثانی اگر هم به حیوان برگرده موضوع این کتاب زیستشناسی نیست که بگیم حیوان یعنی گاو و گوسفند،
سوماً این کتاب عربی هست، در زبان عربی به اون چیزی که ما میگیم حیوان نمیگن حیوان، میگن أنعام، بهائم و ... و حیوان در عربی یعنی موجودی که جان داشته باشه
چهارماً آیا زندگی زناشوئی [نکاح] فقط برای خانومها هست؟ یا برای آقایون هم هست؟ طبق منطق شما باید بگیم ملاصدرا به اقایون هم توهین کرده، در صورتیکه این حرف رو نمیزنید پس مقدمهی شما باطل شد، اگر مقدمه باطل باشه نتیجه هم باطل میشه.
جمعبندی: با دقت در متن ملاصدرا هیچ توهینی به هیچ جنسیتی دیده نمیشه؛
ولی آقای ملاهادی سبزواری توهین کردند، که از این بابت باید عذرخواهی کنند ولی [طبق پاسخ الف] ربطی به اسلام ندارد.
نظر شما چیه؟
نظرات شما قلب تپندهی این وبلاگ هست