انصاف‌طلب

.پیامبر اکرم ص: انصاف طلب مؤمن حقیقی است

انصاف‌طلب

.پیامبر اکرم ص: انصاف طلب مؤمن حقیقی است

آخرین نظرات
انصاف‌طلب

سلام
سعی دارم در اینجا مطالبی را منصفانه و به دور از هرگونه گرایشِ شخصی بنویسم.

شما هم نظرات خودتون رو منصفانه بنویسید ولی اگر نظر، از نوع خط قرمزی بود، بصورت خصوصی بفرستید که برای نویسنده‌ی پیام یعنی شما دردسر نشه.

زندگیتان پر نشاط
محمدعلی عطاریه

طبقه بندی موضوعی


سلام

طبق عادتم در میهمانی‌های خاص، دیشب در یک جلسه خصوصی کتاب "فضائل الصحابه" احمد بن حنبل را تورق می‌کردم این کتاب اولش میاد تعریف صحابه رو میگه یعنی میگه منظورم از صحابی کیه بعدش وارد نقل فضیلت‌های این صحابی میشه که خودش تعریف کرد.


 تعریف صحابه از دیدگاه اهل سنت: 

     احمد بن حنبل میگه : در مورد تعریف اینکه صحابی کیست ؟ اختلافات زیادی بین تعریف علما دیده میشه ؛

     مثلا بخاری [علمای اهل سنت] میگه صحابی کسی هست که چشمش به پیامبر افتاده باشه [ج1ص9]  و یا ابن حزم [علمای اهل سنت] میگه : هرکسی که با پیامبر حتی یک جلسه یا کمتر از آن همنشین شده باشه و یک چیزی نقل کنه حتی یک کلمه یا کمتر از آن، این فرد امام عادل و فاضل هست که احترامش و تواضع نسبت به آن بر ما واجب می‌شود و اگر کسی از ما یک خرما به آنها صدقه دهد بهتر از صدقه تمام جهان است فرقی ندارد آن کسی که اوصاف صحابی را دارد زمان حضرت رسول صغیر (بچه) بوده باشد یا کبیر (پیر) [ج1ص10] در نهایت از نظر نویسنده یعنی احمد بن حنبل آقای ابن حجر بهترین تعریف برای صحابی رو بیان کرده و میگه صحابه کسی هست که : «هرکسی که پیامبر را ملاقات کند در حالیکه به او ایمان دارد و مسلمان از دنیا برود فرقی ندارد چیزی از او نقل کند یا خیر، با او مجالست داشته یا خیر، همراه پیامبر به نبرد رفته یا خیر، آن ملاقات عمدی بود یا اتفاقی » [ج1ص9]


  نگاهی کلی به روایات نقل شده در این کتاب:  

     در مجموع آنچه از این کتاب بر می‌آید بالاترین فرد ابوبکر و، عمر و عثمان هستند، به حدی که قبل از پیامبر نیز ابوبکر نماز خواند [متن کتاب] و یا ابوبکر اولین مسلمان معرفی می‌شود [متن کتاب] و یا حتی بخاطر ناراحتی عمر خداوند وحی را عوض می‌کند حتی علی نیز در سوال پسرش که بعد از نبی چه کسی افضل است می‌گوید : ابوبکر، عمر عثمان و پسر می‌پرسد پس شما چی؟ جواب میدهد من یک مرد عادی هستم [متن کتاب] جالب اینجاست این روایت را از کسی نقل می‌کند که در مجلس امام صادق علیه السلام شرکت می‌کرد و مجلس خراب می‌کرد! و یا پیامبر با حالتی بغض می‌گوید ابوبکر هیچ مالی به اندازه مال تو برای اسلام مفید نبود و ابوبکر گریه می‌کند آقا همش برا خودت منم برا خودت! [متن کتاب]

به هر حال در تعداد زیادی از روایاتِ موجود در کتاب فضائل این مسئله تاکید شده که کسی بالاتر از آن سه نفر نیست و بعد از این سه نفر همه برابرند و هیچ تفاضلی بینشان وجود ندارد... [متن کتاب]

روایات مستهجن و شنیع دیگری در مورد ائمه اطهار هست که به اسم فضائل در این کتاب گفته شده که از بیان آنها معذورم...


***

 سوالی که برایم پیش آمد این است:  چرا با اینهمه تاکید نبوی بر افضل بودن ابوبکر و عمر و عثمان مردم به حرف پیامبر اعتنایی نکرده و انتخابات و یا شورا راه انداختند؟!

هر پاسخی که عزیزان اهل سنت به این سوال بدهند می تواند همان جوابی باشد که نسبت به واقعه فراموش شده غدیر داده شود...


خلاصه کلام : خاطره سازی و تخریب شخصیت برای بالابردن عده‌ای دیگر ترفندی است که از قدیم الایام مرسوم بوده...


این مطالب رو خوندیمو شروع کردیم به بازی منچ و بعدش جاتون خالی چای و میوه و شام... مهمونی بود دیگه البته ما میزبان بودیم...



نظر یادتون نره


نظرات  (۷)

۰۳ آذر ۹۷ ، ۱۲:۲۹ آقای مُرَّدَد
آقا ما شنیدیم تاس ابزار لهو و لعبه.... از ما گفتن... به هر حال :)

و اما بعد: من اینجا فقط و فقط درمورد خودم حرف میزنم که خدایی ناکرده به کسی اهانت نشده باشه.
استاد! آدمی مثل من که اطلاعاتش فقط و فقط از روی کتایهاست و هیچ استاد و مرادی هم نداشته که در محضر ایشون کسب علم کنه، چه خاکی باید تو سرش بریزه وقتی با این همه تناقضات(که البته فرق بین حق و باطلش تا حدودی آشکاره)، مواجه میشه؟ بهتر نیست این کتابها از دسترس آدمی عادی چون من دور بشه تا به گمراهی کشیده نشیم؟
یکی دو سال پیش کتاب "محمد پیغمبری که از نو باید شناخت" دستم رسید و خوندم. چاپ قدیمی بود . تمام تصوراتم -به هم نریخت- ولی  تغییر کرد. اما بعدترش نقدهای کتابو که خوندم شده بودم مثل توپی که از این سمت به سمت دیگه پاس داده میشد. البته دست‌گل مرحوم ذبیح الله منصوری در ترجمه هاش که برای همه آشکاره ولی خوب این دیگه نوبرش بود. برای همین منِ نوعی دیگه سمت کتابهای اینچنینی نمیرم. مگر اینکه مثلا شما بیای بگی برو اینو بخون. یا حالا هرکی.
اصلِ حرفهام معلوم بود؟ خواستم بگم از کجا معلوم منِ بیسواد و اسمی وقتتی یک کتابیُ انتخاب میکنم برای مطالعه، اون کتاب، درست باشه و دارای مُمَیزی های تحرف شده نباشه؟
(خودم هم نفهمیدم چی گفتم. )

پاسخ:
سلام آقای مردد [اسم جالبی انتخاب کردید]
در مورد تاس بید به عرضِ شریف برسونم هر گِردی گردو نیست... علی ایّ حال، این همه حرف حساب زدیم شما چشمای نازت فقط تاس رو دید؟! :) ;)


اما بعد وقتی قرار در مورد خودت حرف بزنی دیگه به صیاغ نکره جمله بندی نکن که افاده عموم کنه... باید می‌گفتی : من اطلاعاتم فقط از روی کتابهاست و ...
اما در مورد سوالی که مطرح کردید:
اینجا نقش اون حدیث معلوم میشه که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : اللهم ارحم خلفائی ثلاث مرات، [سه مرتبه دعا کردند که خدایا خلفای من را مورد رحمتت قرار بده] قیل له ومن خلفائک؟ [سوال شد خلفای شما کی هستند؟] قال: [فرمودند] الذین یأتون من بعدی [کسانی که بعد از من می‌آیند] و یروون أحادیثی وسنتی [کلام و رفتار من را می‌گویند] فیعلمونها الناس من بعدی [پس مردم نیز بعد از من دانشمندانه آنها یاد می‌گیرند] (یعلمون یعنی یادگیری عالمانه)
پیامبر همینطور الکی که دعای به این مهمی انجام نمیدن،
زندگی اجتماعی یعنی هر کسی دنبال یک تخصص بره و در تخصص دیگر به متخصص مراجعه کنه من هرگز فرصت نمیکنم برای منزلم برنج کشت و برداشت کنم ، همینطور گندم و ... برای نان و گوشفند و گاو و مرغ و ... پرورش بدم برای همین در اینگونه موارد به متخصص مراجعه می‌کنم

در مورد دانش هم همینطور برخی مردم وظیفه دارند به دنبال دانش باشند و اهالی تخصص‌های دیگه باید سراغ اینها بیان نه اینکه سر خود بلند بشن برن کتاب بخونند که مغزشون عین توپ این طرف و اونطرف بشه مردد جان.

نظر خودت چیه؟

۰۳ آذر ۹۷ ، ۱۴:۳۱ سرباز مهدی
سلام به نظرتون الان زمان درستی هست برای درباره این چیزا صحبت کردن؟؟؟ راستی هفته وحدت مبارک
پاسخ:
سلام
هفته وحدت بر همه‌ی ظلم ستیزان جهان خصوصا مسلمانان و همچنین بر شما برادر خوبم مبارک
پاسخ: وحدت یک استراتژی هست و ولایت بخشی از ایدئولوژی قرار نیست در راستای تحقق استراتژی ایدئولوژی ذبح بشه...
رهبر عزیز انقلاب امام خامنه‌ای فرمودند : «من شعار وحدت مسلمین ... را یک مسأله‌ی استراتژیک می‌دانم»
همچنین طبق فرمایشات این عزیز وحدت به معنای : «ایستادگی متحدانه در مقابل دشمن مشترک»
از توضیح بیشتر بگذریم ولی یک عرض کوتاه: اگر بیان این مطالب مخالف با وحدت است برگزاری مراسم شهادت حضرت زهرای مرضیه علیها سلام بصورت علنی و پخش آن از رسانه ملی در بیت معظم له از مصادیق آشکار نقض وحدت باید باشد که نیست...

یک سنیِ شیعه شده خطاب به من : اگر شیعیان فضائل علی علیه السلام را بدانند او را خدا می‌پندارند و اگر اهل سنت از این مسئله آگاه شوند همگی شیعه می‌شوند، خدا شاهد است که ما چیزی نمی‌دانستیم و خدا خواست که روشن شوم ، من پس از یک ماه مطالعه در مورد علی علیه السلام شیعه شدم...

برادر عزیزم بابت تذکر شما که موجب اینهمه مطل شد متشکرم
امیدوارم شما هم نظر خودتون رو بفرمائید
زندگیتان پر نشاط

با عرض سلام و تبریک به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر مهربانی حضرت محمد(ص),مثل همیشه استفاده کردم, 1-چرا جمله "از غدیر حتی" ادامه ندارد؟ 2-خیای دوست دارم جواب دوستان گرامی اهل سنت به سوال شما رو بدونم!!کاش یکی جوابی بده... 3-منظورتون از جمله ای که زیر سوالتون فرمودید این بود که :با این همه تاکیدی که که بر فضیلت حضرت علی ع از جانب پیامبر اکرم (ص)شده بود باز هم ایشان رو به عنوان جانشین قبول نکردند 4- فکر کنم استاد همون بازی منچی که خودشون مخترعشون بودند رو بازی کردند که آموزنده هم هست آیا هر بازی که میکنیم باید هدف خاصی حتما داشته باشه وگرنه مشکل داره؟ مثلا یکی میخواد تو جمع خانوادگیش بازی گل یا پوچ بازی کنه لهو محسوب میشه و مشکل داره؟!!!یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
بر شما نیز مبارک در مورد کلیدواژه‌ی غدیر مطلبی نوشته بودم بد دیدم برای سطح عمومی مناسب نیست حذفش کردم ناقص حذف شد متشکر از دقت شما
در مورد دریافت شما از متن : بله منظورم همین بود.
مخترع!!!؟ من فقط طراحی کردم مخترع کجا بود بزرگوار! البته شما لطف دارید ولی کلمه مخترع اشتباه بود...
موضوع منچ ما اخلاق ولایی بود [خودمون موضوع دادیم و قانون گذاشتیم]
مومن کسی هست که برای هر کاری هدف معقول داشته باشه
اگر مومن نباشم سعی می کنم اداشو در بیارم
 
۰۴ آذر ۹۷ ، ۱۰:۰۵ سرباز مهدی
ممنون از پاسخ کاملتون
پاسخ:
خواهش می‌کنم ایشالله شهادت...
۰۴ آذر ۹۷ ، ۱۳:۰۲ آقای مُرَّدَد
سلام و عیدتون مبارک. شما از نظر بنده یک فرد مطلع و آگاه هستید. بنابراین فرمایشتونو قبول دارم. :)
قبلا هم قبول داشتم ولی انگار یادم رفته بود که باید کارو به کاردان سپرد و سوالو از کارشناس پرسید. ممنونم:) 
پاینده باشید. میخوانمتان همچنان/.
پاسخ:
سلام مجدد عیدها بر شما هم مبارک
شما لطف دارید ولی خیالم راحت باشه منو مطلع و آگاه میدونی؟ دیگه دست و پا نزنم خودمو ثابت کنم؟! ;) [چشمکِ ریز]
من هم میخوانم ولی نظرتان را

۰۵ آذر ۹۷ ، ۲۰:۴۶ مهدی سلمانی ماهینی
کتاب شبهای پیشاور را دوستان مطالعه کنند و یا نمایش رادیویی صوتی که حدود ۷ ساعت است را گوش کنند مطالب خوب و مفیدی در این موضوع دارد
پاسخ:
سلام
و متشکر از پیشنهاد خوبتان
ایشالله بیشتر از اینها در وبلاگ زیارت‌تون کنیم
زندگیتون علوی
عرض سلام مجدد,ممنونم استاد بابت پاسخهای قشنگی که دادین
1-حدیثی که در پاسخ جناب مردد نوشتید بسیار زیبا بود و فکر نکنم تا بحال شنیده باشم
2-تعریفتون از وحدت در پاسخ به سرباز مهدی خیلی دقیق بود,برداشت من از نظر شما: عیبی ندارد به عنوان یک شیعه. مذهبمون رو تبلیغ کنیم و از فضایل اهل بیت بگیم برای افراد سنی فقط مطالبمون نباید حاوی توهینی به مقدسات سنی ها باشد یا خدای نکرده قصد تحقیرشان رو داشته باشیم بلکه منصفانه و مستدل تبلیغ کنیم,به وحدت هم آسیبی نمیزنه
3-در مورد به کار بردن لفظ مخترع هم حق با شماست,منظور بنده هم طراح بود ولی کلمه رگ دریت به کار نبردم...چقدر خوبه هر کسی نظراتش. نسبت به پست ها ثبت کته اینجوری کلی سوتفاهم برطرف میشه و هم اینکه کلی نکات مفید دیگه یاد میگیره...
پاسخ:
سلام خواهش می‌کنم
۱. به قول استادمان آیت الله جوادی آملی 90درصد احادیث دارند خاک می‌خورند
۲. برداشت شما درست هست
۳. ارسال نظرات کمک زیادی به پخته شدن اون موضوع می‌نه که مشارکت کننده‌ها نیز در ثواب نوشتن مطلب شریک میشن...
کاش #بیان_نظر تبدیل به یک فرهنگ بشه

زندگیتان پر نشاط

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی